Home     Sitemap     Contacts     BG

Откриване на Линия 2 на Софийското метро

 На 31.08.2012 ч. беше въведена в експлоатация Линия 2 на Софийското метро, финансирана по ОП „Транспорт” и съфинансирана от българска страна. На церемонията присъстваха председателят на Европейската комисия Жозе Барозу, министър-председателят Бойко Борисов, президентът на Република България Росен Плевнелиев, кметът на гр. София Йорданка Фандъкова, както и министри и др. официални гости.

Новият метродиаметър усъвършенства транспортната система и ще увеличи нейният потенциал.Това каза председателят на Европейската комисия Жозе Барозу при откриването на втория лъч на столичното метро.

Председателят на Европейската комисия посочи, че с откриването на новия лъч на метрото ще се намали замърсяването на околната среда и ще бъдат показани историческите забележителности на България. Метрото по думите на Барозу е пример за интегриране на всички транспортни системи в един град.

Министър-председателят Бойко Борисов изрази благодарности към тези, които завещаха 4 километра тунели от 60-те години, които са използвани при строителството на новия лъч. Благодаря на кметове, общински съветници, инженери, работници, министър-председатели, министри на транспорта и на всички, които са спомогнали за строителството на метрото, каза премиерът Бойко Борисов. Борисов посочи, че разширението на метрото ще е един от приоритетните проекти.

Новите 11км. метролинии свързват Лозенец с Надежда. Още 130 хил.души дневно ще могат да стигат за по-малко от 10 мин до центъра на града. Така вече близо 1 /3 от жителите на София могат да използват всекидневно този бърз, екологичен и съвременен транспорт.

Метрото облекчава трафика на града и намаляваме емисиите на вредни газове. Метрото направи за града много повече: обнови и разшири булеварди с цялата им съпътстваща инфрастуктура, изгради чаканите 20 год. мащабни подземни паркинги, възстанови знакови сгради, като Военния клуб в центъра на града. Създаде и 500 нови работни места. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова.

Кметът Фандъкова посочи, че изграждайки метрото, разкрихме част от историята на древни Сердика и Средец и показваме София такава каквато трябва да я види света - един древен град, с вековна история и култура и в същото време – модерна и красива европейска столица. Нашата работа е да продължим да развиваме София и да показваме нейната велика история.

От 2009 г. след включване в Оперативна програма „Транспорт” 2007–2013 г. чрез преобладаващо финансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Кохезионния фонд (КФ) на Европейския съюз с местно съфинансиране е започнато изпълнението на мащабен „Проект за разширение на метрото в София”. Той включва изграждане на Линия 2 и значително разширение на Линия 1 на Софийското метро, обособени в три етапа.

Първият етап включва трасето „Надлез Надежда – Централна ж.п. гара - пл. Св. Неделя - НДК - бул.Черни връх” с дължина 6,4 км и 7 метростанции. През 2010 г. е започнато строителство на Втори етап с два лота: Лот 1 „ж.к. Обеля - ж.к. Надежда - Надлез Надежда” с дължина 4,2 км и 4 метростанции, доставка на 12 влака  и разширение на депото за обслужване на подвижния състав от новите участъци;  Лот 2 „ж.к.Младост І-ж.к.Младост ІІІ - бул.Цариградско шосе” с дължина 2,2 км и 2 метростанции и доставка на 6 влака. Общата дължина на участъците от двата етапа завършвани през 2012 г. възлиза на 13,5 км с 13 метростанции, а общата дължина на линиите на метрото възлиза на 31 км с 27 метростанции и прогнозен брой превозвани пътници около 350 хил. пътн. дневно. От есента на 2012г. и началото на 2013г. започва изграждането на Етап ІІІ от проекта, включващ два лота: Лот 1 –„Бул. Цариградско шосе – ж.к. Дружба – Летище” с дължина 5 км и 4 метростанции; Лот 2- „ж.к.Младост І - Бизнеспарк в ж.к. Младост ІV” с дължина 2,7 км и 3 метростанции. Срокът за завършването им  е края на 2014г.

През 2011 г. с финансиране от Приоритетна ос „Техническа помощ” на ОП „Транспорт” е започната подготовката на проекта за  Линия 3 на метрото в София ж.к.Левски – кв. Герена – Орлов мост – НДК – бул. България - Красно село - ж.к. Овча Купел”. Тя ще има надземни участъци с дължина 9 км и 7 км подземно с общо 19 метростанции. Строителството на линията е предложено за включване в ОП ”Транспорт” и строителство през програмния период 2014-2020г.


"Metropolitan" EAD 2016 | All rights reserved
By: xdm