Фандъкова и Московски представиха новите влакове, доставени за Софийското метро
С новите влакове за метрото очакваме с 25% по-нисък разход на енергия. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова при пускането в редовна експлоатация на първите от доставяните по ОП ”Транспорт” влакове за новите разширения на метрото в София в присъствието Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, изпълнителен директор на „Метрополитен” инж. Стоян Братоев.
Доставката на влаковете се извършва по Етап ІІ на „Проект за разширение на метрото в София”, който се финансира по Оперативна програма „Транспорт” със средства от Кохезионния фонд на Европейския съюз.
Съгласно договорът за доставка, подписан след провеждане на международна открита процедура по Закона за обществените поръчки, до края на месец ноември 2012г. трябва да бъдат доставени 18 метровлака с капацитет 1100 пътника всеки. От тях до края на месец август следва да бъдат въведени в експлоатация 12 влака, а останалите 6 до края на месец ноември. За предвидената за пускане в експлоатация Линия 2 на метрото в София в края на месец август са необходими допълнително 12 метровлака към вече наличните на „Метрополитен” ЕАД 24 влака. Доставката върви по график, като вече са доставени 8 влака, 2 се транспортират и за произведените 11 и 12 влак тече процедура на приемане в завода на производителя преди транспортирането им до София.
Влаковете са кооперирано производство на „Метровагонмаш” АД и „Хитачи”. Купето и талигите с колоосите са производства на „Метровагонмаш”, а двигателите, силовата електроника и управлението са производство на японската фирма „Хитачи”. Двигателите са асинхронни с рекуперация (възстановяване) на енергия в енергосистемата на метрото при движение по инерция и в спирачен режим т.е. в тези случаи те работят като генератори на ток. В резултат разхода на ел.енергия при тях е с около 25% по-малка от тази изразходвана от влакове с обикновени двигатели. Купето е от неръждаема стомана, поради което не кородира, и е с по-дълъг срок на годност. Влакът е снабден със съответните съвременни противобуксуващи устройства, лубрикатори за смазване на бандажите с оглед по-малкото им износване, система за автоблокировка, система за автоматично регулиране на скоростта и др.
След като представиха новите влакове, г-жа Фандъкова и г-н Московски направиха инспекция на довършителните работи на някои от новите метростанции от втори метродиаметър и на подготовката на трасето на линията за започване на комплексни пускови изпитания от началото на месец август 2012 г. Изпълнението на строително-монтажните работи се изпълнява по график, като 95% от работите вече са завършени.