Инспекция на строителството на метростанция „Св.Неделя" пред ЦУМ
На 20.06.2011 г. министър-председателят на РБ Бойко Борисов, кметът на София Йорданка Фандъкова, министрът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и министърът на финансите Симеон Дянков посетиха строителната площадка на метростанция 8-II под бул. „Княгиня Мария Луиза” пред ЦУМ. С посещението се отбеляза завършването на пробива на тунела за метростанцията.
По думите на кметът на гр. София, инспекцията днес е последна за грубия строеж, защото вече ще се инспектира завършването, а от следващата година ще бъдат откривани готовите участъци. Фандъкова каза също, че следващата седмица ще бъде пуснат и първият участък от бул. „Ломско шосе” от ул. „Бели Дунав” до ул. „Хан Кубрат” – нещо, което е много важно за живеещите в този район, изтърпели неудобствата от затварянето на булеварда. Тя посочи, че освен многото ползи от метрото като облекчаване на трафика и намаляване на вредните емисии, в резултат от пускането на новите участъци ще се открият и нови работни места, като в момента се обучават студенти от Висшето транспортно училище, Минно-геоложкия университет и др., които ще работят в новостроящите се участъци.
Министър-председателят от своя страна гарантира финансирането на проекта като част от Оперативна програма „Транспорт” с местно съфинансиране. Той посочи, че над присъстващите се намира и старата римска търговска улица и след завършването на античния комплекс „Сердика” това място ще стане изключително атрактивно за посетители и туристи.
Директорът на „Метрополитен” ЕАД инж. Стоян Братоев представи на гостите детайлно извършените до момента работи по метростанцията, античния комплекс и трите изпълнявани участъка от метрото. Той отбеляза, че паралелно се изграждат буферни паркинги на бул. „Цариградско шосе”, бул. „Ломско шосе” и бул. „Черни връх”, които ще спомогнат за ограничаване на достъпът на автомобили в града. Инж. Братоев представи и напредъка на изпълняваното проектиране на трети метродиаметър, с който ще се кандидатства през следващия програмен период на ОП „Транспорт”.
Перонният участък от станция „Света Неделя” е разположен под разкритото над него археологическо ниво, включено в предвидения за изграждане „Античен комплекс Сердика". С оглед запазване на археологическите находки, разкрити при изкопните работи за станцията, проектът й е актуализиран и перонния участък е изграден по модифициран вариант на Новия австрийски тунелен метод. Напречното сечение на станцията е 258 м2 и е едно от най-големите в Европа. То е от сводов тип с широчина на свода 21 м и височина 16 м. Поради големия размер на напречното сечение, неблагоприятните геоложки условия и обилното количество подземни води, изграждането му е едно от най- сложните строителни мероприятия, прилагани в нашата практика.
Строителството е извършено на части с изпреварващи опорни галерии, сводова част и обратен свод. Първоначално на части е изпълнена първичната носеща конструкция на тунела от армиран торкрет, след това също на части се изпълнява хидроизолацията и вътрешната конструкция на тунела. В момента в северната шахта до подлеза пред Централни хали се намира тунелопробивната машина, която в началото на месец юли ще бъде придвижена през изградената конструкция на станцията и ще започне строителството на последния тунелен участък, изграждан по механизиран щитов метод – от пл. „Св. Неделя” до бул. “П. Евтимий”.
Тунелът, изграждан с тунелопробивната машина, следва да бъде завършен в началото на месец септември тази година. Успоредно с това ще бъдат завършени вътрешните конструкции на станцията и от месеците октомври – декември, на етапи, ще започне монтажът на оборудването и архитектурното оформление на метростанцията. Срокът за завършване на станцията и възстановяването на терена над нея е април 2012 r., а завършването на целия втори метродиаметър „ж.к. Надежда - пл. Св. Неделя - бул. Черни връх” – в края на месец август 2012 г.
До сега на обекта са изпълнени следните основни натури:
- механизиран изкоп - 101 400 мЗ
- ръчен изкоп за археологически проучвания - 12 600 мЗ
- шлицови стени - 11 200 м2
- бетон за шлицови стени - 9 200 мЗ
- армиран торкрет - 8 700 мЗ
- бетон за конструкции - 13 600 мЗ
- анкери с дължина 25м - 1 085 бр или 27 125 м1
- стоманобетонни греди за обособяване на
археологическото ниво под бул.М.Луиза - 1 530 мЗ или 2 376 м2
- кофражни работи - 19 500 м2
- армировка - 2 100 т
- стоменани носещи рамки - 135 т
- водопроводи, канализационни колектори и други.
Метростанцията е част от Проекта за разширение на метрото в София, централен участък на Линия 2 „Пътен възел Надежда – Централна ж.п. гара – Св. Неделя – НДК – бул. Черни връх”, който се финансира от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Транспорт”, със съфинансиране от националния фонд и Столична община.
Бенефициент: Метрополитен ЕАД
Изпълнител: Обединение „Метроалианс”, включващо фирмите „Адвал” АД и „Строийинжект” АД.
Независим надзор: Обединение с водещ партньор френската фирма „Систра''.