Home     Sitemap     Contacts     BG

Започна работата на тунелопробивната машина по проекта за разширение на метрото в София

 

Днес беше даден официален старт на уникалната тунелопробивна машина „София” от министър-председателя на Република България Бойко Борисов и кмета на гр. София Йорданка Фандъкова. На събитието присъстваха министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков, министъра за управление на Еврофовдовете Томислав Дончев и министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Машината е изработена в Германия специално за проекта за разширение на метрото в гр. София, финансиран от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт” 2007-2013 г. Министър-председателят подчерта, че това е проект, който може да даде пример за управление на  проекти с финансиране от Европейските фондове, а кметът на София г-жа Фандъкова кръсти машината на името на града, като с това име тя ще продължи да бъде използвана на други бъдещи обекти от фирмата изпълнител – Доуш Иншаат Ве Тиджарет А.Д. Министър-председателя подчерта също, че договорите за строителството на метрото не позволяват анекси, промени на сроковете и на цените. С досегашните си действия изпълнителите и производителя на машината доказват, че тези ангажименти могат да се спазват.
  
 
Механизираната тунелопробивната машина (ТПМ) осигурява най-безопасната технология за пробиване на тунели в света. Едновременно с това, с нея се ограничават затрудненията в трафика. ТПМ „София” е от типа механизиран щит с противоналягане, и е специално предназначена за меки почви с високо водно равнище, каквито са почвените условия в София.
След приемането й в завода на фирма „Херенкнехт”, в провинция Баден – Вюртенбергер, машината е изцяло разглобена и превозена чрез пътен и речен транспорт, т. е. с камиони и кораби (по-тежките части достигат до 130 тона), а транспортирането отне 2 месеца. Първите елементи пристигнаха в София през януари 2010 г., а последният – през февруари 2010 г.
ТПМ е повторно сглобена на обекта в изпълнената стартова шахта до надлез „Надежда”, като процесът продължи 2,5 месеца. Прокопаването на тунела от Обособена позиция I на проекта, участък „Пътен възел Надежда – бул. Патриарх Евтимий”, ще продължи 15 месеца и ще завърши в края на юли 2011 г.
Външният диаметър на тунела ще бъде 9,4 м, което позволява и двата коловоза едновременно да бъдат разположени в него. Участъкът, в който ще е разположен двупътния тунел под бул. Мария Луиза и бул. Витоша, е с дължина 3,8 км. Средната дълбочина ще бъде 15 метра (мин. 9 м и макс. 23 м), като на ден средно ще се прокопават по 9 метра.
Дължината на ТПМ е 85 м, а общото й тегло 1600 т.
Цената на машината възлиза на 15 милиона евро, като тя е закупена от Изпълнителя на Обособена позиция I – “Доуш Иншаат Ве Тиджарет” А.Д. Със средства по проекта от ОП”Транспорт” ще се заплаща само припадащата се амортизация на машината за изпълнението на обекта.
При изграждането на тунела в една смяна ще работят 35 работника – 25 в тунела и 10 на стартовата шахта. Ще се работи непрекъснато, на 3 смени, 24 часа на денонощие, 7 дни в седмицата, без да се влияе на живота в столицата.
За изпълнението на проекта за разширение на метрото, освен главните изпълнители са ангажирани 28 подизпълнители и доставчици, като във върховите етапи за реализацията на отделните обекти ще са ангажирани над 2500 работника.
 

 


"Metropolitan" EAD 2016 | All rights reserved
By: xdm