Общата дължина на участъците възлиза на 13 км с 13 метростанции. С това общата дължина на линиите на метрото след завършването на тези етапи възлиза на 31 км с 27 метростанции и приблизителен брой превозвани пътници над 300 хил. пътн. дневно. От 2013г. започна изпълнението на трети етап от проекта, което беше завършено на 02.04.2015 г. (разширение на Линия 1 до летището) и на 08.05.2015 г. (разширение на Линия 1 до Бизнес парка в ж.к. Младост 4).
(СТРОИТЕЛСТВО 2009 - ІХ.2012 г.)
Финансирането на етапа се извършва по приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари” на ОП "Транспорт" от ЕФРР. Безвъзмездната финансова помощ от ЕФРР възлиза на 157 млн. евро със съфинансирането от Столична община 25 % от стойността на етапа. Апликационната форма за кандидастване за финансиране заедно с Анализ „Ползи и разходи” са одобрени от Европейската комисия през 2009 г. Окончателното приключване на етапа след приемането му от Държавна приемателна комисия в края на месец Август е извършено през месец Октомври 2012г. като с това етапа е приключен физически и финансово.
Фиг. 1. Разполагане на трасетата на Етапите от Проекта за разширение на метрото в София в градската планировка
Предвид сложните геоложки и хидрогеоложки условия по трасето и преминаването под съществуващи съоръжения, в т.ч. под действащите тунели на Линия 1, под подлези, Лъвов мост, изискването да не се спира изцяло движението около строителните площадки, да се съхранят в максимална степен археологичните находки в ЦГЧ и други са наложили за изграждането на тунелите и метростанциите да се прилагат сложни конструктивни и технологични решения, някои от които уникални.
Тунелите в участъка „Надлез Надежда - бул. Патриарх Евтимий” с дължина 3,8 км и 4 метростанции са двупътни с вътрешен диаметър 8,43 м, изпълнени със специално произведена за условията на метрото в София тунелопробивна машина (херметизиран хидрощит) на немската фирма „Херенкнехт”.
Фиг. 2. Напречен разрез на двупътния тунел, изграден по щитов метод и Общ преглед на ТПМ
Оборудването е от водещи световни фирми като Сименс, Ериксон , Тисен и др. Метростанциите са изпълнени по индивидуални архитектурни решения, като част от тях са показани на Фиг. 3 и Фиг. 4.
Фиг. 3. На фиг. 3а. е показан изглед от тунелопробивната машина при влизането в метростанция „Лъвов мост” , а на фиг. 3б. е показан изглед на вече завършената метростанция „Лъвов мост”.
Фиг. 4. На Фиг. 4а. е показан изглед от метростанция „Сердика-ІІ”, а на Фиг. 4б. е показан изглед от входен вестибюл на метростанция „НДК”.
ЕТАП ІІ: ЛОТ 1 – УЧАСТЪКА ОТ ЛИНИЯ 2„ОБЕЛЯ – Ж.К. НАДЕЖДА – ПЪТЕН ВЪЗЕЛ НАДЕЖДА” И ЛОТ 2 УЧАСТЪКА ОТ ЛИНИЯ 1 „МЛАДОСТ 1 (МС 13) – БУЛ. ЦАРИГРАДСКО ШОСЕ (МС19) С ПОДЗЕМЕН ПАРКИНГ
(СТРОИТЕЛСТВО 2009 - ІХ.2012 г.)
За осигуряване на връзка на участъка, финансиран от ОП”Транспорт” (І Етап), с депото в кв.Обеля, където се обслужват и ремонтират влаковете, и на бърз и ефективен транспорт за ж.к. Надежда, ж.к. Свобода, ж.к. Толстой и кв. Връбница с общо население над 120 хил.души е прието трасето „ж.к. Обеля – ж.к. Надежда – Пътен възел Надежда” да бъде обособен като Лот 1 от Етап ІІ от „Проект за разширение на метрото в София”. За целта и с оглед необходимостта от паралелно строителство на този участък с участъка от трасето, включено в Етап І от Проекта, Столична община е осигурила изпреварващо финансиране на участъка и през 2010 г. е започнато строителството на трасето „ж.к. Обеля - ж.к. Надежда - Пътен възел Надежда” (Фиг. 1.) с дължина 4,16 км, от които 1,3 км са открити на естакада и 2,86 км подземни. Три от метростанциите от участъка са подземни, а крайната е на естакада.
Фиг. 7. Метростанция „Бели Дунав”
За задоволяване на рязко нарасналите потребности от ефективен и сигурен транспорт на населението от териториите на големите ж.к. Младост, ж.к. Дружба, разположени в югоизточната част на града, през 2009 г. започна строителството на участък „ж.к. Младост І – ж.к. Младост ІІІ – бул. Цариградско шосе”, който е част от участъка от ж.к. Младост І до Летище София (Фиг. 1.), включен в ОП”Транспорт” 2007-2013г. Той е с дължина 2,5 км и 2 подземни метростанции и представлява Лот 2 от Етап ІІ на проекта.
Фиг. 8. На Фиг. 8а. е показан ситуацията на Лот 2 от Етап ІІ в градска среда, а на Фиг. 8б. е показана метростанция „Младост ІІІ”
Фиг. 9. Метростанция „Цариградско шосе”
Етап ІІІ представлява продължението на първи метродиаметър от бул. Цариградско шосе, през ж.к. Дружба до Летище София, както и продължението след МС Младост І в ж.к. Младост І по бул. Ал. Малинов до Бизнес парка в Младост 4. Участъка ж.к. Младост 1 – Бизнес парк в Младост 4” е изцяло подземен с дължина 2,7 км. и 3 метростанции. Участъка „бул. Цариградско шосе – Летище София” е с дължина 5 км и 4 метростанции, 2 от които подземни и 2 открити – на естакада и на ниво на терена.
Фиг. 12. е показан ситуацията и профила на трасето на Лот 2 от Етап ІІІ под бул. „Александър Малинов”
Разширение на Линия 2 от МС "Джеймс Баучер" до МС "Витоша"
ЗАВЪРШЕНО: 20.07.2016 г.
На 1 август 2014 г. започва строителството на участъка от разширението на Линия 2 на столичното метро от метростанция "Джеймс Баучер" по продължението на бул. "Черни връх" до ул. "Сребърна". Този участък включва трасе с дължина 1.3 км и една подземна метростанция - с изходи на кръстовищата на бул. "Черни връх" с ул. "Хенрих Ибсен" и ул. "Сребърна" и с ул. "Филип Кутев" (бъдещ бул. Тодор Каблешков".
Строителството на участъка се извършва по следния начин: тунел под бул. "Черни връх" от МС "Джеймс Баучер" до ул. "Сребърна" с дължина 900 м и тунелен участък за смяна на посоката на движение на влаковете южно от кръстовището на бул. "Черни връх" с ул. "Филип Кутев" с дължина 200 м - подземно, по класически Нов Австрийски тунелен метод, без да се разкрива терена. Метростанцията и подземните подлези под кръстовищата на бул. "Черни връх" с ул. "Сребърна" и ул. "Филип Кутев", сa изпълнени чрез укрепване с шлицови стени, изграждане на покривна плоча и изкопни работи и вътрешни конструкции под нея.
Участъкът е включен в Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г..
Съобразявайки се със стратегията за развитие на транспортната мрежа на София заложена в Общия устройствен план (ОУП), нуждите на града и факта, че основните участъци на Линия 1 (жк Обеля – жк Младост в посока Младост 4 и Летище София) и Линия 2 ( жк Обеля – кв. Лозенец– Хладилника) са в експлоатация, следващия етап от развитието на метрото в София е изграждането на Линия 3 – „бул. Ботевградско шосе – бул. Владимир Вазов – Център – жк Овча купел”. Трасето на линията се основава на Протокол № ЕС-Г-87 от проведеното на 28.10.2011г. заседание на Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ) за избор на трасе на Линия 3 и Протокол № ЕС-Г-91 от проведеното на 19.12.2012г. заседание на Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ) за актуализация на трасето в ж.к. Овча купел.
Съгласно одобреното трасе Линия 3 е с дължина 16 км и 16 метростанции. В одобреното трасе са предвидени перспективни отклонения на линията. Първото, предвидено за изпълнение поради големия пътникопоток, е отклонението в източната част на линията при МС 7 в района на Военна акадения и е в посока жк Слатина-бул. Цариградско шосе.
Взимайки предвид големия мащаб на проекта, предвижданите различни методи на строителство, спецификите на отделните участъци и ограничения финансов ресурс се предвижда Линия 3 да бъде изградена на 3 етапа:
Първи етап е участъка от км.4+300 – МС 5 (намираща се в началото на бул. Владимир Вазов на кръстовището с ул. Панайот Хитов) до км.11+966,34 – след МС 14 (разположена на ул. Житница в близост до кръстовището с бул. Цар Борис ІІІ). Това е основния централен участък на линия 3. Предвид сложните геоложки и хидроложки условия на строителство и преминаване непосредствено под р. Перловска и големи канализационни колектори (тунели), тунелните участъци в по-голямата част от трасето на етапа ще бъдат изпълнени предимно по единствено приложимия в тези условия метод с Тунелопробивна машина (ТПМ). Етапът включва доставката на 20 метровлака необходими за експлоатацията на участъците на Етап 1 и Етап 2 на Линия 3 и изграждането на депо в района на ул."Житница".
Втори етап (западен участък) включва 4 метростанции и започва от края на подземния участък при км.11+966,34 след МС 14, преминава през кв."Овча купел" и достига до км.15+746,37 – МС 18, която е разположена под Околовръстното шосе (бул."Бойчо Бойчев") между ул."Централна" и ж.п. линията София – Перник. При МС 18 се предвижда като част от проекта да бъде изградена жп спирка за връзка с националната жп мрежа. По-голямата част от участъка ще бъде подземен с изключение на част от трасето между МС 14 и МС 15 (която ще бъде на естакада), а четирите метростанции ще бъдат подземни.
Трети етап е участъка от км.4+300 – начало на МС 5 (намираща се под бул. Владимир Вазов на кръстовището с ул. Панайот Хитов), до км.0+000 – МС 1 (първата станция на трасето от изток на запад), разположена на бул. Ботевградско шосе непосредствено до колелото на трамвайната линия. За него няма осигурено финансиране.
Съгласно одобрената Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. първите два етапа на проекта за изграждане на Линия 3 на метрото в София „бул. Ботевградско шосе - бул. Владимир Вазов - ЦГЧ - ж.к. Овча купел” са включени за финансиране по Приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт”, Подприоритет 2 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници”. В тази връзка и предвид осигуреното финансиране към момента се изпълняват само първите два етапа:
ЕТАП I на Линия 3 - участъка от БУЛ. "ВЛАДИМИР ВАЗОВ" – ЦЕНТРАЛНА ГРАДСКА ЧАСТ – УЛ. ЖИТНИЦА”
Етапът включва изграждането 7,8 км. метролинии, 8 метростанции, изграждането на депо в района на ул."Житница" и доставката на 20 метровлака за експлоатацията на участъците от Етап I и Етап II на Линия 3.
Общата стойност на проекта след приключване на тръжните процедури и сключването на договорите за изпълнение възлиза на 398,2 мил. евро без ДДС, от които 321,8 мил. евро са Безвъзмездна финансова помощ (БФП) и се осигуряват от Оперативна програма „ Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020. Финансирането е осигурено след одобрението на Формуляр за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от ЕФРР на ЕС с Решение ОПТТИ - 1/2016 от 08.01.2016г. на Министъра на МТИТС и Ръководител на УО на ОПТТИ и подписването на Договор за предоставяне на БФП ДОПТТИ – 1/19.01.2016г. Проектта е одобрен от ЕК с Решение за изпълнение на комисията С(2016) 2315 final от 26.04.2016г.
Съфинансирането от страна на СО за проекта за Етап I възлиза на 76,4 млн. евро без ДДС.
Проекта се изпълнява от януари 2016 г , като срок за завършвае е 45 месеца, от които 42 месеца за изпълнение на строителството и 3 месеца за пусково – изпитателни работи и въвеждане в експлоатация. Към 31.12.2017 г. на участъка са изпълнени 55% от строително-монтажните работи (СМР).
ЕТАП II на Линия 3 - участъка „УЛ. ЖИТНИЦА – ЖК ОВЧА КУПЕЛ – ОКОЛОВРЪСТЕН ПЪТ”
Етапа включва изграждането 3,8 км. метролинии, 4 метростанции и жп спирка за връзка с националната жп мрежа при последната метростанция.
Общата стойност на проекта, след приключване на тръжните процедури и сключването на договорите за изпълнени възлиза на 101,9 мил. евро без ДДС, от които 68,5 мил. евро са Безвъзмездна финансова помощ (БФП) и се осигуряват от Оперативна програма „ Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 год. Финансирането беше осигурено след одобрението на Формуляр за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от ЕФРР на ЕС от страна на УО на ОПТТИ и подписването на Договор за предоставяне на БФП ДОПТТИ – 6/16.05.2017г. Проектта е одобрен от ЕК с Решение за изпълнение на комисията С(2016) 4041 final от 07.06.2017г.
Съфинансирането от страна на Столична община за проекта за Етап 2 възлиза на 33,4 млн. евро без ДДС.
Проекта се изпълнява от 30.05.2017 г. като срока за завършване е 32 месеца. Към 31.12.2018 г. на участъка са изпълнени 14% от СМР.
Прогнозният срок за завършване на двата етапа и въвеждането им в експлоатация е края на 2019 година.